اقامت ترکیه یکی از گزینه­ های قابل توجه کسانی است که در نقاط مختلف جهان، تصمیم به مهاجرت و زندگی در کشوری دیگر را دارند. مهاجرت به دلایل زیادی به انتخاب اول افراد تبدیل می ­شود؛ نابسامانی اقتصادی یا سیاسی کشور مبدأ، عدم امکان پیشرفت شغلی، دلایل تحصیلی یا خانوادگی از جمله مهمترین دلایل تصمیم افراد برای مهاجرت به کشوری دیگر است.

مهاجرت تعداد زیادی از ایرانیان به کشورهای دیگر نیز، به دلایل مختلفی که پیش­تر ذکر شد، در سال­ های اخیر با رشد قابل توجهی رو به ­رو بوده است. از جمله کشورهایی که مقصد بسیاری از ایرانی ­ها بوده است، ترکیه است. نزدیکی جغرافیایی به ایران، شرایط رو به رشد و ثبات وضعیت اقتصادی این کشور و مزیت ­های دیگری که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد، از دلایل انتخاب ترکیه برای اخذ اقامت دائم توسط ایرانی­ ها است.

با همراهی ما در ادامه این مطلب، با اطلاعاتی راجع به ترکیه، دلایل اقامت ترکیه، روش­ های اخذ اقامت ترکیه، اقامت کوتاه مدت یا بلند مدت ترکیه و همچنین مدارک و مراحل اخذ اقامت ترکیه آشنا خوهید شد. اما قبل از ورود به مبحث اصلی مطلب بد نیست نگاهی اجمالی به شرایط عمومی مهاجرت از ایران و دلایل عمومی آن بپردازیم.

شرکت پرشین استار، متخصص در امور اخذ شهروندی و خرید ملک در ترکیه ، آماده ارائه خدمات به متقاضیان محترم با بالاترین سطح کیفی می باشد.

turkish-residence

دلایل مهاجرت

در طی ده سال گذشته مهاجرت در میان قشر نخبگان و همچنین ثروتمند جامعه در جریان بود، به مرور زمان و با افزایش نرخ تورم و دلایل اجتماعی و اقتصادی موجود، موج مهاجرت وارد قشر متوسط نیز شد و هر کدام از آن ها به دنبال ساختن آینده ­ای در خارج از ایران هستند. از جمله مقصدهای رایج قشر متوسط برای مهاجرت، کشور ترکیه بود که همچنان میزبان تعداد قابل توجهی از ایرانی ­ها می باشد.

آشنایی با ترکیه

ترکیه در غرب آسیا و جنوب شرقی اروپا قرار دارد. این کشور از شمال با بلغارستان و دریای سیاه، از شمال شرق با گرجستان، از شرق با ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ایران، از جنوب به عراق، سوریه و دریای مدیترانه و از غرب با یونان در همسایگی است. ترکیه کشوری کوهستانی است که بخش بزرگی از آن متشکل از فلات ­ها و کوه­ های متعددی مانند توروس و آرارات است.

پایتخت ترکیه، شهر آنکارا است و پول رسمی این کشور لیر است. شهرهای مهم ترکیه از لحاظ سیاسی و گردشگری ازمیر، آنکارا، استانبول، آنتالیا، کوش آداسی و بدروم هستند. ترکیه به دلیل قرار گرفتن در موقعیت ژئوپلیتیکی حساس محل گذر ترانزیتی بسیاری از کشورها به ویژه ایران برای انتقال کالا و انرژی است؛ این کشور گذرگاه جنوب غربی آسیا و اروپا به شمار می آید و در واقع کشوری آسیایی-اروپایی است.

موقعیت آب و هوایی به همراه جاذبه ­های گردشگری کشور ترکیه باعث شده است این کشور سالانه مقصد تعداد انبوهی از گردشگران از سراسر جهان باشد. جمعیت ترکیه حدود 77 میلیون (طبق سرشماری ­های سال 2015) برآورد شده است؛ که حدودا 80 درصد آن را مسلمانان سنی و 20 درصد آن را مسلمانان علوی تشکیل می دهند.

ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه دارای حکومتی لائیک است که در سال 1923 (1302) توسط مصطفی کمال پاشا، معروف به آتاتورک، تاسیس شد.

راه­ های سفر به ترکیه از ایران

  • هوایی: پرواز مستقیم تهران و شهرهای بزرگ ایران به شهرهای استانبول و آنکارا در تمام طول سال انجام می­ شود. در ایام تعطیل و تابستان به شهرهای توریستی مانند آنتالیا و ازمیر نیز پرواز چارتری موجود است.
  • زمینی: فاصله 2000 کیلومتری تهران-استانبول را می توان با اتوبوس شرکت­ های سیروسفر، همسفر و سایر شرکت ­های اتوبوس­رانی سفر کرد. همچنین از طریق مرزهای زمینی و با ماشین شخصی نیز می­ توان به ترکیه سفر کرد.
  • ریلی: برای سفر ریلی به ترکیه از دو مسیر تبریز-وان و تهران-استانبول می توان استفاده کرد؛ که هر کدام در سال 1380 با همکاری دولت ­های ایران و ترکیه احداث شدند. فاصله زمانی تبریز-وان با قطار یک روز و تهران-استانبول سه روز است.

چرا اقامت ترکیه؟

اقامت ترکیه امروزه بخصوص در میان ایرانیان طرفداران بسیاری پیدا کرده است. مزیت ­های اخذ اقامت ترکیه به نحوی است که همراه با سایر ویژگی ­ها و امکانات و تسهیلاتی که این کشور برای شهروندان خود فراهم می ­آورد، بسیاری از ایرانیان را برای سفر و اقامت در این کشور راغب می کند. مزیت­ های اخذ اقامت ترکیه:

  • وضعیت اقتصادی و صنعتی رو به­ رشد

اقتصاد و صنعت رو به رشد ترکیه و همچنین رونق فوق­ العاده صنعت توریسم در این کشور، وجود نیروی کار متخصص در آن را ضروری کرده است. این شرایط به گونه ای است که دولت ترکیه تسهیلات ویژه ­ای مانند بیمه و مزایای مطلوب برای نیروی کار متخصص خود در نظر گرفته است.

  • نزدیکی به ایران
iran-and-turkey

نزدیکی جغرافیایی به ایران امکان سفر و بازگشت ­های مقطعی را برای ایرانیان هموار کرده است؛ در صورت نیاز می ­توان بدون صرف وقت و هزینه­ ی زیاد در مسیر ترکیه-ایران رفت و آمد کرد.

  • ضروری نبودن اخذ روادید برای شهروندان ایران جهت ورود به ترکیه

با توافقاتی که دولت ­های دو کشور فراهم آورده ­اند، شهروندان ایرانی و ترک می توانند بدون نیاز به اخذ روادید برای اقامت­ های کوتاه مدت و توریستی به هر یک از این کشورها سفر کنند.

  • قرار داشتن ترکیه در میان کشورهای اروپایی

روابط اقتصادی و رفت و آمدهای متعددی که از مرزهای ترکیه با کشورهای اروپایی انجام می­ شود و همچنین موقعیت جغرافیایی ترکیه به عنوان کشورهایی اوراسیایی با اروپا به روابط پر رونق اقتصادی و سیاسی انجامیده است. با داشتن پاسپورت ترکیه، سفر به کشورهای اروپایی و آمریکا با راحتی بیشتری صورت می­ گیرد.

  • نزدیکی دینی و فرهنگی با ایران

به دلیل نزدیکی دینی دو کشور ایران و ترکیه و همچنین بعضی از مناسبت­ های فرهنگی، مهاجران ایرانی در ترکیه سریعتر در جامعه هدف جذب می­ شوند و مدت زمان طولانی­ ای بابت یادگیری و خو گرفتن به جامعه ترکیه صرف نخواهند کرد.

  • عدم وجود محدودیت ویزا

با داشتن اقامت و پاسپورت ترکیه امکان سفر به بیش از 80 کشور دنیا بدون نیاز به ویزا، خواهید داشت. همچنین با امکان اخذ فوری ویزا می ­توان به کشورهای حوزه شینگن و اتحادیه اروپا سفر کرد.

  • کار در ترکیه

با تابعیت کشور ترکیه می­ توانید در شرکت­ های دولتی و خصوصی ترکیه بدون نیاز به اخذ اجازه کار، مشغول شوید.

  • امور بانکی و تسهیلات

امکان افتتاح حساب در تمامی بانک­ ها و نهادهای مالی معتبر و دریافت وام وجود دارد. همچنین با داشتن تابعیت ترکیه امکان دریافت کردیت کارت بین­ المللی، خرید از سایت های اروپایی و پرداخت اقساطی اقلام خریداری شده را خواهید داشت.

  • داشتن شهروندی و پاسپورت ترکیه به معنای بهره ­مندی از تمامی حقوق اجتماعی شهروندی ترکیه از جمله خرید اقساطی مسکن، اتومبیل و … است.

روش های اخذ اقامت ترکیه

مانند تمامی کشورهای دیگر، اخذ اقامت ترکیه نیز روش ­های متنوعی دارد که در پیش گرفتن هر کدام شرایط و الزاماتی را می ­طلبد که در ادامه مطلب به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

اخذ اقامت تحصیلی ترکیه

تحصیل در ترکیه یکی از راه های اخذ اقامت ترکیه و از جمله بهترین روش اخذ اقامت برای کسانی است که شرایط آن را دارند. تحصیل در این کشور تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش ملی و غالباً دولتی است. تحصیل در ترکیه در دبستان از 6 تا 14 سال به صورت اجباری و رایگان است. از 14 تا 18 سال ادامه تحصیل در دبیرستان و هنرستان و در انتها از 18 سال به بالا در دانشگاه ادامه می ­یابد. تحصیل تکمیلی در ترکیه در مقطع فوق دیپلم فنی 2 ساله، لیسانس 4 ساله، فوق لیسانس 2 ساله و دکترا 3 تا 5 ساله است و زیر نظر اداره آموزش عالی ترکیه (YOK) برگزار می شود.

رشته­ های پرطرفدار

رشته های پرطرفدار تحصیلات تکمیلی در ترکیه که حتی در فوریه هر سال از طرف دولت ترکیه تحت عنوان برنامه بورس ­های ترکیه (Turkiye Burslari) برای آن­ ها بورسیه تحصیلی ارائه می کند، به شرح زیر می باشند:

علوم کامپیوتر

روانشناسی

گردشگری

بیوتکنولوژی

انرژی اتمی

مهندسی IT

کشاورزی و جنگلداری

پزشکی

زمین شناسی

مهندسی صنعتی

روابط بین الملل

طراحی گرافیک

زبان و ادبیات ترکی

 طراحی صنعتی

عمران

ریاضیات

مدیریت بازرگانی

دانشگاه ­های معتبر ترکیه

دانشگاه های ملی فنی خاورمیانه

– دانشگاه های ملی فنی خاورمیانه (METU)، بوسفور استانبول و دانشگاه فنی استانبول: ورود به این دانشگاه ­ها با آزمون ورودی و نمره زبان بالا و همچنین با احراز سایر شرایطی که در سایت هر کدام از دانشگاه ­ها مرقوم شده است، امکان ­پذیر است.

– دانشگاه های خصوصی بیلکنت، سابانجی و کوچ: ورود به این دانشگاه ­ها بدون آزمون ورودی انجام می­ شود ولی همچنان ورود به این دانشگاه ­ها نیازمند نمره زبان انگلیسی بالا است.

 – دانشگاه های علوم پزشکی ملی: پذیرش در دانشگاه ­های علوم پزشکی ملی با آزمون ورودی و تسلط به زبان ترکی و انگلیسی امکان ­پذیر است. البته در بسیاری از دانشگاه ­های ترکیه دوره یک ساله رایگان آموزش زبان ترکی نیز برگزار می­ شود که کمک زیادی برای دانشجویان بین ­المللی برای جذب شدن در جامعه مهاجر و رفع نیازهای روزمره محسوب می ­شود.

پذیرش در دانشگاه های پزشکی خصوصی ترکیه بدون آزمون ورودی نیز امکان پذیر است و تنها با داشتن نمره زبان آیلتس یا مدارک مورد نیاز هر کدام از دانشگاه ­ها، می توان برای ادامه تحصیل در هر کدام از آن ­ها  اقدام کرد.

هزینه تحصیل در ترکیه

میانگین هزینه اقامت ترکیه از طریق تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ­های دولتی این کشور بین 500 تا 2200 دلار، در دانشگاه ­های خصوصی از 4000 تا 20000 دلار و در دانشگاه های علوم پزشکی از 15000 تا 25000 دلار برآورد می ­شود اما با توجه به تغییر آنها در هر سال برای کسب اطلاعات دقیق تر می توانید به وب سایت دانشگاهها مراجعه نمایید.

انواع بورس­ های تحصیلی ترکیه

– بورس فول فاند: این نوع بورس بهترین و کامل­ترین نوع بورسیه است که تمامی هزینه ­های دانشجو اعم از شهریه، اسکان، حمل و نقل، بیمه و… را پوشش می­ دهد. ثبت نام برای اخذ بورس فول فاند دانشگاه­ های ترکیه هر ساله از اواخر دی آغاز و در اوایل اسفند به اتمام می ­رسد.

– بورس هف فاند (Half Fund): این بورس مختص کسانی است که در آزمون یوس یا sat شرکت کرده ­اند و یا می­ خواهند بدون آزمون ورودی در یکی از دانشگاه ­های دولتی یا خصوصی ترکیه پذیرش شوند. در این شرایط فرد متقاضی با تهیه رزومه قوی در زمینه تحصیلات آکادمیک، می­ تواند شانس خود را برای دریافت بورس­ های 20، 50 و حتی در مواردی بورس کامل یا 100 درصد امتحان کند.

شرط سنی برای دریافت بورس ترکیه

تنها موردی که علی رغم داشتن تمامی شرایط دیگر و تنها با نداشتن آن شرط در دریافت بورس تحصیلی موفق نخواهیم شد، شرط سنی دریافت بورس تحصیلی است. طبق اعلام سایت مربوط به بورس ­های ترکیه (Turkiye Burslari) شرایط سنی متقاضیان ادامه تحصیل با دریافت بورس در هر کدام از دانشگاه ­های ترکیه، به شرح زیر است:

  • کارشناسی (لیسانس): حداکثر ۲۰ سال تمام
  • کارشناسی ارشد (فوق لیسانس): حداکثر ۲۹ سال تمام
  • دکتری: حداکثر ۳۴ سال تمام

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

  • پاسپورت
  • گواهی مدرک قبولی کنکور (در صورت وجود)
  • مدرک تحصیلی اخذ شده به همراه تمامی ریز نمرات از مقطع دیپلم تا آخرین مقطع تحصیلی
  • توصیه‌نامه‌های اساتید دانشگاهی (برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا)
  • مدارک بین‌المللی موجود:  TOFEL – GRE – ILES – GMAT
  • عکس دانشجو به صورت اسکن شده در ابعاد ۴*۶

 

اخذ اقامت کاری ترکیه

برای اخذ اقامت کاری ترکیه ابتدا باید برای دریافت پیشنهاد کاری از یک کارفرمای ترک، اقدام نمایید. این کار برای ایرانی ­ها به دو صورت میسر است. می ­توان با مراجعه به سایت­ های کاریابی بین­ المللی ترکیه به جست ­و جوی کار پرداخت و با مکاتبات و تماس های اینترنتی اعتماد کارفرما را جلب کرد و وارد جایگاه شغلی مورد نظر شد.

برای شهروندان ایرانی که می ­توانند بدون ویزا تا 90 روز تحت عنوان گردشگر در ترکیه اقامت داشته باشند، امکان کاریابی حضوری نیز میسر است. آن ­ها می ­توانند با مراجعه حضوری به کاریابی­ های ترکیه و یا مستقیما نزد خود کارفرما، برای کسب جایگاه شغلی مورد نظر تلاش کنند.

پس از یافتن شغل مورد نظر و کسب موافقت کارفرما، وی باید طی 10 روز درخواست نیروی خارجی را در وب ­سایت وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه ثبت کند. پس از انجام مراحل ثبت و موافقت و تاییدیه وزارت کار ترکیه، شخص متقاضی 90 روز فرصت خواهد داشت تا تمامی مدارک لازم به اضافه مدارک استخدامی خود در شرکت ترکیه ­ای و استعلام وزارت کار ترکیه را تحویل سفارت ترکیه دهد. پس از مدت کوتاهی برای فرد متقاضی اقامت کاری ترکیه، ویزای کار و کارت اقامت ترکیه صادر خواهد شد.

رده حقوقی کارگران و کارمندان خارجی در ترکیه به طور میانگین 35000 تا 105000 دلار است که متناسب با جایگاه ­های شغلی مختلف این اعداد کم یا زیاد می ­شوند. از جمله شغل­ هایی که بسیار مورد نیاز فضای کاری ترکیه است می­ توان به مترجم و معلم زبان انگلیسی، کارشناس IT و مهندس کامپیوتر و کارشناس هتلداری اشاره کرد.

 

اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه­ گذاری

ترکیه نیز مانند کشورهای دیگر از انجام سرمایه ­گذاری و ورود سرمایه به خاک خود استقبال می­ کند و برای این کار روش­ های گوناگونی برای اتباع خارجی پیش ­بینی و اعلام کرده است. این روش ­ها عبارتند از:

  • ثبت شرکت
  • خرید ملک
  • سرمایه­گذاری در بخش های اقتصادی
  • سرمایه­گذاری از طریق خرید سهام و اوراق بهادار
  • سرمایه­گذاری در بانک های ترکیه و سرمایه گذاری بدون حق کار

تمامی روش ­های سرمایه­ گذاری فوق طبق قوانین ترکیه به شهروندی و تابعیت این کشور منجر خواهند شد.

برای سرمایه گذاری در ترکیه باید حداقل ۱۸ سال سن داشت و همچنین برای طرح سرمایه­ گذاری خود طرح توجیهی کاملی به سفارت یا کنسولگری این کشور ارائه داد. حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت و سرمایه­ گذاری از روش ­های مختلف حداقل ۱ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۷ لیر، برای خرید ملک حداقل ۲۵۰ هزار دلار و برای سرمایه گذاری با روش ­های دیگر حداقل ۵۰۰ هزار دلار می باشد.

سودآورترین صنایع ترکیه برای سرمایه گذاری

  • صنایع کشاورزی
  • اتومبیل
  • پوشاک
  • معدن
  • املاک
  • گردشگری

خرید ملک در ترکیه یکی از بهترین و سریع ترین راه های اخذ تابعیت این کشور است. برای اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه نیاز است یک یا چند ملک جمعاً با ارزش حداقل 250 هزار دلار آمریکا خریداری کنید. با این کار در زمانی بسیار کوتاه شهروندی و پاسپورت کشور ترکیه را دریافت خواهید کرد و همزمان از تمامی حقوق شهروندی در این کشور برخوردار خواهید شد. فقط باید توجه داشت که ملک خریداری شده تا 3 سال قابل فروش نیست.

اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج

married-in-turkey

ازدواج با شهروند ترکیه یکی از راه هایی است منجر به اخذ اقامت و تابعیت این کشور می­ شود. برای اخذ اقامت ترکیه از ظریق ازدواج باید شماری از شرایط عمومی زیر را داشته باشیم:

  • حداقل سن 18 سال
  • 3 سال از زندگی مشترک طرفین گذشته باشد
  • اثبات زندگی مشترک طی مدت زمان قابل قبولی در گذشته
  • تمکن مالی مورد نیاز
  • داشتن مسکن

در صورت اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج پس از ۵ سال امکان درخواست شهروندی و اخذ پاسپورت ترکیه امکان پذیر خواهد بود. در طول این 5 سال باید هیچ­گونه سفری به خارج از مرزهای ترکیه نداشته باشید و این مورد به معنای 5 سال اقامت ممتد در ترکیه است. البته تحت شرایطی با اقامت 8 ساله غیر ممتد در ترکیه، می­ توان برای اقامت بلند مدت اقدام کرد.

اخذ اقامت ترکیه از طریق تولد

با توجه به این که ترکیه جزو کشورهای تابع اصل خون است، صرف تولد فرزند در این کشور برای شهروندان غیر ترکیه ای منجر به اخذ اقامت و تابعیت فرزند نخواهد شد مگر اینکه پدر یا مادر فرزند، شهروند ترکیه باشد؛ در این صورت می ­توان برای فرزند اقامت و شهروندی ترکیه دریافت کرد. اما باید توجه داشت که اخذ اقامت برای فرزند به معنای اخذ اقامت برای هر کدام از والدین نیست و حقی برای هر کدام از آن ها ایجاد نخواهد کرد.

همچنین شهروندان ترکیه ­ای در صورت قبولی فرزند خواندگی یک غیر ترکیه ­ای که زیر ۱۸ سال است، می توانند برای آن کودک درخواست اقامت و تابعیت ترکیه نمایند؛ شرایط انجام چنین کاری به شرح زیر است:

  • ارائه گواهی تولد فرزند
  • اثبات تمکن مالی برای تامین هزینه های زندگی خود و فرزند
  • اثبات داشتن مسکن برای زندگی
  • مدارک هویتی خود و فرزند

 

اخذ اقامت ترکیه از طریق پناهندگی

از دید حقوقی پناهنده به کسی گفته می شود که مطابق با ضوابط کنوانسیون ژنو در امور پناهندگان آن توانایی ادامه زندگی در کشور مبدا را نداشته باشد. بر این اساس پناهنده کسی است که به دلیل نژاد، دین، ملیت و باورهای سیاسی­اش و یا تعلق به یک گروه اجتماعی، مجبور به ترک زادگاه خود شده باشد. به بیان دقیق ­تر پناهنده کسی است که نمی تواند به کشور خود بازگردد؛ زیرا در معرض خطر آزار و اذیت و یا نقض جدی حقوق بشر قرار دارد. وضعیت آن ها در خانه (کشور خود) آنقدر خطرناک و غیرقابل تحمل است که آن ها برای جست و جوی امنیت از مرزهای ملی عبور کرده اند.

به دلیل ریسک ها و خطرات این نوع مهاجرت به هیچ وجه آن را پیشنهاد نمی کنیم.
به منظور پناهندگی و اخذ اقامت ترکیه از این طریق می بایست به محض ورود به یکی از گیت های مرزی ترکیه درخواست پناهندگی خود را به افسر پلیس و یا نمایندگی سازمان ملل در امور پناهندگان در ترکیه ارائه دهید و رسید دریافت کنید. پس از این مرحله زمانی برای مصاحبه اولیه با پلیس و نمایندگی سازمان ملل در امور پناهندگان برای شخص متقاضی تعیین می­ شود.

 تعیین وقت مذکور برای متقاضی پناهندگی به دلیل تعداد زیاد درخواست های پناهندگی به کشور ترکیه مدت زمانی طولانی خواهد بود. در صورت قبولی کیس پناهندگی شخص متقاضی، پناهجو در نوبت تعیین کشور پناهند­ه­ پذیر قرار خواهد گرفت. در صورت رد درخواست متقاضی پناهندگی، امکان درخواست تجدیدنظر در پرونده وجود خواهد داشت که بنا بر مشاهده پرونده های متعدد در اکثر موارد مجددا رد خواهد شد. در انتها و‌ در صورت موافقت با تقاضای پناهندگی، پناهجو به کشور مورد نظر عزیمت می­ کند و یا در غیر این صورت باید در زمان مقرر شده به کشور مبدا بازگردد.

شایان ذکر است که پناهجو در طول مدت تعیین نتیجه درخواست می تواند خود اقدام به تهیه مسکن نماید و یا در خانه های موقت و یا کمپ های ویژه پناهجوبان زندگی کند. همچنین امکان کار موقت تا زمان تعیین نتیجه درخواست پناهندگی به دلیل تامین هزینه های زندگی برای پناهجو وجود خواهد داشت.

اقامت کوتاه مدت ترکیه

اقامت کوتاه ­مدت ترکیه از طریق اهداف توریستی یا تحصیلی امکان­ پذیر است. در شرایط عادی برای شهروندان ایرانی امکان حضور 90 روزه در ترکیه فراهم است، اما کسانی که قصد اقامت بیشتر از 90 روز در ترکیه را دارند، می ­توانند از طریق اخذ ویزای توریستی و با داشتن شرایطی از جمله خرید یا اجاره ملک، تا یک سال اجازه اقامت در ترکیه را کسب کنند.

  مهمترین شرایطی که فرد را واجد شرایط اخذ اقامت یک­ ساله ترکیه می­ کند، به قرار زیر است:

  • خرید ملک
  • اجاره ملک
  • حضور در ترکیه به دلایل علمی و تحصیلی
  • داشتن فعالیت اقتصادی، تجاری و شغل برابر با قوانین دولت ترکیه

تا قبل از سال 2020، فردی که برای اولین بار از طریق اجاره خانه اقامت یک ­ساله ترکیه را اخذ کرده بود، می­ توانست برای سال بعد نیز با ارائه مدارک لازم اقامت خود را در این کشور تمدید کند. اما طبق قوانین جدید از سال 2020 افرادی که برای بار اول اقامت توریستی ترکیه را دریافت کرده­ اند، برای تمدید اقامت خود علاوه بر ارائه اجاره­ نامه باید مدارک مربوط به اجازه کار در ترکیه، اجازه تحصیل و یا مدارک سرمایه ­گذاری در ترکیه را نیز ارائه دهند.

در صورتی که 6 ماه از حضور مداوم شما در ترکیه گذشته باشد و در صورتی که اقامت مذکور از طریق خرید یا اجاره ملک است، خواهید توانست با در دست داشتن پیشنهاد شغلی و مجوزهای لازم در ترکیه مشغول به کار شوید. استخدام فرد باید همراه با پیشنهاد شغلی توسط کارفرمای ترک و واریز حق بیمه وی باشد.

 

مدارک لازم برای اخذ اقامت کوتاه مدت ترکیه

  • دریافت کد مالیاتی
  • پرداخت حق خاک و هزینه صدور کیملیک
  • چهار قطعه عکس 6*4
  • اجاره نامه نوتر شده

نوتر به معنای مراکز اسناد دفتر رسمی است؛ فرد باید با همراه داشتن مدارک لازم از جمله اجاره­ نامه و پاسپورت به این دفاتر مراجعه کند. 

  • فرم تکمیل شده راندوو
  • بیمه یک ساله

برای تکمیل این فرم می ­توانید به سایت e-ikamet.goc.gov مراجعه کنید. در تکمیل اطلاعات این فرم باید نهایت دقت را داشته باشید؛ زیرا ورود اطلاعات نادرست منجر به سلب امکان اقامت خواهد بود.

سخن آخر

در تمامی روش‌هایی که پیش­تر توضیح داده شد، دانستیم که می ­توان اقامت موقت ترکیه را دریافت و مجوز اقامت را در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد تمدید کرد. در دوره اقامت موقت فرد پاسپورت ترکیه ندارد و یک تبعه خارجی در ترکیه محسوب می­شود. با اخذ اقامت دائم ترکیه شما امتیازات بسیاری خواهید داشت از جمله حقوق برابر با دیگر شهروندان و امتیاز استفاده آزاد از تسهیلات کشور و داشتن پاسپورت ترکیه.
یکی از بزرگترین مزایای ترکیه پذیرش اقامت مضاعف است. یعنی یک شهروند ایرانی می ­تواند همزمان با اخذ اقامت دائم ترکیه و پاسپورت این کشور، همزمان تبعه ایران نیز باقی بماند.

در روش ­های اقامت ترکیه که در سطرهای پیشین به آن اشاره کردیم باید نسبت به تهیه مدارک مورد نیاز پیش از موعد مقرر برای مصاحبه یا ثبت اطلاعات دقت و حساسیت کامل داشته باشید. این مورد مخصوصا در رابطه با ویزای تحصیلی ترکیه، مخصوصا برای افرادی که قصد دریافت بورسیه تحصیلی دارند، حائز اهمیت بسیاری است؛ زیرا همواره ثبت نام ­ها و ارائه مدارک مورد نیاز آن، در مدت زمان مشخص و معینی صورت می ­گیرد که طی همان مدت زمان نیز قابلیت ارائه و رسیدگی دارند و بعد از آن ترتیب اثر داده نخواهند شد.

به طور کلی اقامت ترکیه و اقدام برای کسب اقامت دائم آن برای کسانی که به هر دلیل قصد مهاجرت دارند ولی به دلایل مختلفی از مهاجرت به کشورهایی که فاصله زیادی از ایران دارند، منصرف می­ شوند؛ گزینه ایده ­آلی محسوب می­ شود. زیرا در قبال تلاش برای اخذ اقامت، که نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی راحت­ تر است، مزایا و امتیازات کاملی به دست خواهید آورد که در بخش مربوط به خود توضیحات کاملی در رابطه با جزئیات آن ارائه شد.

شرکت پرشین استار آماده همراهی شما از صفر تا صد در امور اخذ اقامت، شهروندی و خرید ملک در ترکیه می باشد.